تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳

اما و اگر‌های مذاکرات احتمالی| فرم و محتوا چه تغییراتی نیاز دارند؟

کوروش احمدی، دیپمات پیشین معتقد است که مذاکرات احتمالی در دولت پزشکیان باید با تغییراتی نسبت به مذاکرات برجام همراه باشد و دولت چهاردهم تا انتخابات آمریکا فرصت دارد که به چارچوب‌های مورد نظر خود فکر کند.

اما و اگر‌های مذاکرات احتمالی| فرم و محتوا چه تغییراتی نیاز دارند؟

رویداد ۲۴| کوروش احمدی، دیپلمات پیشین در یادداشتی که روزنامه سازندگی منتشر کرده، به موضوع مذاکرات احتمالی رفع تحریم و رویکردی که ایران باید داشته باشد، پرداخته است.

او نوشته: «با توجه به سخنان آقای پزشکیان و سخنان دو مقام وزارت خارجه روشن نیست که آیا احیای برجام مدنظر است یا گزینه‌ای جایگزین:.

وی افزود: «تکلیف فرمت مذاکرات نیز باید روشن شود. سوال این است که با توجه به تغییر شرایط بین‌المللی و حاد شدن تقابل بین چین و روسیه از یک‌سو و غرب از سوی دیگر، آیا همچنان همان فرمت ۱+۵ ممکن و مطلوب است یا خیر.»
این دیپلمات پیشین در ادامه آورده است: «ایران در ادامه باید تصمیم بگیرد که آیا حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا، چه امروز برای جلوگیری از افزایش بیشتر تنش‌ها در منطقه و در رابطه با اوکراین و چه در مورد تحریم‌هاست یا خیر.»
وی همچنین تاکید کرده که «ایران باید تصمیم بگیرد که آیا به لحاظ محتوای مذاکرات احتمالی احیاناً مایل به مذاکره در مورد موضوعات بیشتری خواهد بود یا خیر»
احمدی با اشاره به تجربه برجام، نوشته: «اگر هدف ایران نیل به یک توافق تک موضوعی دیگر با آمریکا باشد چنین توافقی همواره متزلزل و در خطر خواهد بود و ثباتی که پیش‌شرط توسعه پایدار در ایران است، حاصل نخواهد شد.»
‌وی همچنین معتقد است: «پیشرفت در مذاکره در مورد تحریم‌ها بدون اینکه تعدیلی در تعارضات بین طرفین در مورد اوکراین و مسائل منطقه و حداقلی از تنش‌زدایی در منطقه حاصل شود به سد مخالفت کشور‌های منطقه برخورد خواهد کرد. حداقل اینکه در صورت ادامه این تعارضات سیاست داخلی در کشور‌های غربی، مانع بزرگی بر سر راه چنین مذاکراتی خواهد بود.»
این دیپلمات پیشین با اشاره به در پیش بودن انتخابات آمریکا نوشته: «ایران فرصت کافی برای پرداختن به این موضوعات را دارد. چون مادام که رئیس‌جمهور جدید آمریکا در اول بهمن در کاخ سفید مستقر نشده و تیم سیاست خارجی‌اش را منصوب نکرده، امکان مذاکرات معنی‌دار در مورد تحریم‌ها وجود نخواهد داشت. اما در این فاصله تماس بین ایران و آمریکا و اروپا در چارچوب همان «تفاهم نانوشته» اجتناب‌ناپذیر است و در جریان این تماس‌ها طرفین می‌توانند در جهت تعدیل تعارضات و ایجاد زمینه بهتری برای مذاکرات در مورد تحریم‌ها نیز تلاش کنند. در این فاصله کار روی پیوست روابط عمومی مذاکرات نیز مهم است. ادامه تنش‌های لفظی مانند معرفی کردن ایران و آمریکا به عنوان دو کشور دشمن و امثال آن کمکی به پیشرفت در مذاکرات نخواهد کرد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
سوژه‌های روز
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان